Aloitusopas webhotellin käyttöön

Tämän ohjeen tarkoitus on opastaa sinut alkuun palvelun käytössä.



cPanel-hallintapaneeli

cPanel on webhotellisi hallintapaneeli, cPanelista käsin voit hallinnoida sähköpostitilejä, tietokantoja, domainosoitteita ja kaikkea muuta. cPanelista näet sivustosi statistiikat kuten levytilan ja kaistankäytön kuten myös kävijämäärät.

Pääset kirjautumaan cPaneliin osoitteesta http://www.verkkotunnukseen/cpanel/ omilla tunnuksillasi jotka sinulle on lähetetty palvelun aktivoinnin yhteydessä sähköpostitse.

Jos olet palomuurin tai verkon takana joka estää cPanelin portin (2083).



Webmail

Webmailin kautta voit lukea sähköpostisi missä tahansa pelkän internetselaimen avulla, suunnista vain osoitteeseen http://www.verkkotunnukseen/webmail/ ja kirjaudu sisään omalla sähköpostiosoitteellasi ja salasanallasi. Sinulla on kolme ohjelmaa joista valita, Horde, SquirrelMail ja RoundCube.

Jos et ole vielä luonut yhtään sähköpostitiliä voit luoda ja hallinnoida niitä cPanelista "Email Accounts"-osiosta.

Jos olet palomuurin tai verkon takana joka estää webmailin portin (2096)



Sivujen lataaminen palvelimelle FTP-tiedonsiirtoa käyttäen

Jotta voit ladata sivusi palvelimelle tarvitset FTP-ohjelman. Suosittuja ilmaisia ohjelmia ovat esim. FileZilla ja CoreFTP.

Kun olet ladannut ja asentanut FTP-ohjelman sinun tulee kirjautua sillä palvelimelle että voit siirtää tiedostoja. FTP-palvelimen osoite on ftp.verkkotunnukseen, käytä porttia 21.

Käyttäjätunnus ja salasana ovat samat kuin cPanelin kirjautumisessa. Kun olet yhdistänyt palvelimelle ja kirjautunut sisään voit aloittaa tiedostojen siirron.



Sähköpostiasetukset

Voit käyttää sähköpostia ulkoisella sähköpostiohjelmalla (esim. Outlook Express tai Mozilla Thunderbird) joko IMAP- tai POP3-protokollaa käyttäen. Jos käytät IMAPia viestit ladataan tietokoneellesi mutta säilyvät palvelimella, POP3-yhteyttä käyttäen viestit ladataan tietokoneellesi ja poistetaan palvelimelta.

          Muut kuin SSL-asetukset (EI suositella)

  • Saapuvan sähköpostin palvelin: mail.verkkotunnukseen
  • Lähtevän postin palvelin: oman internetoperaattorisi SMTP-palvelin*
  • IMAP-portti:  143
  • POP3-portti: 110

         Secure SSL/TLS Settings (Suositeltava)

  • Saapuvan sähköpostin palvelin: mailx.nida.fi **
  • Lähtevän postin palvelin: mailx.nida.fi **
  • IMAP-portti:  993
  • POP3-portti: 995
  • SMTP Port:   465 tai 587


Käyttäjätunnus on sähköpostiosoite kokonaisuudessaan ja salasanan määrität itse sähköpostilaatikkoa luodessasi hallintapaneelissa.

* Tämän saat selville omalta internetoperaattoriltasi eli taholta joka toimittaa internetyhteytesi. Alla lueteltu joidenkin internetoperaattorien lähtevän postin palvelimia.

 

  • Elisa: smtp.kolumbus.fi
  • Sonera: mail.inet.fi
  • DNA: smtp.dnainternet.net
  • Nebula: smtp.nebula.fi
  • Welho: smtp.welho.com
  • Saunalahti: posti.saunalahti.fi
  • Song Networks: smtp.song.fi
  •  

** Nida Verkkopalvelu lähetyspalvelun osoite on mailx.nida.fi  (x=palvelukonennumero)

Huolehdi tietoturvastasi

Suojele sivustoasi ulkopuolisilta hyökkäyksiltä seuraamalla näitä ohjeita.

  • Pidä virustorjunta- ja palomuuriohjelmistot ajantasalla! Tietokoneellesi voidaan muuten asentaa haittaohjelmia, jotka pyrkivät saamaan salasanasi selville.
  • Vaihda salasanasi heti palvelun aktivoinnin jälkeen, valitse vahva salasana joka on vähintään 8 merkkiä pitkä, ja sisältää sekä kirjaimia että numeroita.
  • Àžlä luovuta käyttäjätunnustasi ja salasanaasi missään tapauksessa henkilöille, joihin et luota.
  • Päivitä asentamasi PHP-skriptit ja muut ohjelmistot (esim. Joomla, Wordpress ja muut sisällönhallintasovellukset) aina uuden version ilmestyessä, sillä vanhoissa versioissa voi olla vakavia tietoturva-aukkoja.

Palvelun päivitys

Lisäominaisuuksia olemassaolevaan palveluusi saat päivittämällä sen suurempaan.

Päivityksen suurempaan palveluun voit tehdä helposti ja ilman lisäkuluja tukisivujemme kautta: http://tuki.nida.fi

Työkalu laskee valmiiksi hinnan päivitykselle ja saat tilauksen vahvistettuasi laskun sähköpostiin. Päivitys astuu voimaan automaattisesti heti kun maksusuoritus kirjautuu meille.

Tukipalvelut

Vieraile ensin tukisivuillamme osoitteessa http://tuki.nida.fi  ja tarkista tietoarkisto jos vastaus löytyisi sieltä. Jos sinulla on ongelma johon ei ratkaisua tietoarkistosta löydy ota yhteys asiakaspalveluumme. Vastaamme puhelimeen ja sähköposteihin arkipäivisin (ma-pe) aikavälillä 9-16.

Puhelintuki - 09-444744
Tekninen tuki - tuki@nida.fi
Laskutusasiat, osoitteenmuutokset - laskutus@nida.fi
  • 6 Users Found This Useful
Was this answer helpful?